lördag 4 april 2015

En höna av en fjäder

Vid ett besök på ICA hittade jag en hel rå kyckling på ett rejält nedsatt pris. Den inhandlades genast då det fanns ett recept jag länge velat pröva; en kycklinggryta med lite asiatisk touch.
Den skulle ugnsbakas före användning och förvandlades till både kött och buljong tack vare det.

Kycklingen plockades på kött och grönsaker hackades och frästes. Sedan tillsattes kokosgrädde, krossad ananas och limejuice och det hela kokades ihop. Det blev gott och även billigt om man utgår ifrån att man alltid ser till att handlat kycklingen på rejält extrapris. I originalreceptet skulle det vara ananasjuice och inte krossad ananas men det valde jag bort eftersom ananasjuice var bra mycket dyrare än en burk krossad ananas. Likaså skulle det bara användas en dl av vardera kokosgrädde och juice vilket jag struntade i och hällde i alltihop. Jag gillar när det finns rejält med sås och förstår inte poängen med att sitta och ha över en skvätt av lite av varje.

1 rå kyckling
1/2 purjolök
1 paprika
1 brk kokosgrädde
1 brk krossad ananas
2 dl hönsbuljong
1 lime (fast jag tog som sagt limejuice från flaska istället)
1 klyfta vitlök
1 tsk röd chili (jag tog sambal oelek)
salt och peppar

Ugnsbaka kycklingen 2-3 timmar på 150 grader med någon dl vatten. Ta tillvara spadet och plocka köttet. Hacka grönsaker och fräs dem. Tillsätt såsingredienser och koka upp. Tillsätt kycklingkött och låt bli varmt. Smaka av med kryddor. Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar