fredag 10 april 2015

Ska vi byta grejer med varandra?

Ska vi byta, ska vi byta grejer, ska vi byta grejer med varann? Jag byter min leksaksbil mot en rostig skruv! Leksaksbil mot en rostig skruv, rostig skruv mot en leksaksbil! Ska vi byta, ska vi byta grejer, ska vi byta grejer med varann?

Texten är skriven av Hasse Alfredsson och är ett utdrag ur en barnvisa som handlar om just att byta saker med varandra. Jag tyckte själv mycket om sången som barn, kanske inte just för budskapet utan för att det var klurigt och roligt och innehöll många ord som inte var så vanliga i barnvisesammanhang. Som vuxen gillar jag även själva budskapet, att byta saker istället för pengar. Nu när våren närmar sig där jag bor så kommer vägkanterna vid folks hus att fyllas av allehanda saker som ska hämtas av sopbilen för grovsopor. Jag mår alltid lite illa under de veckor som detta pågår eftersom jag ser massor med saker som det egentligen inte är något fel på. Lite försiktig forskning som jag bedrivit i frågan genom att fråga vänner och bekanta om deras inställning till att slänga fullt fungerande saker ger svaret att det oftast handlar om bekvämlighet. Man orkar inte göra en annons eller ta sig för att ta med sakerna till en second hand. Det är praktiskt att sopbilen hämtar allt så att man blir av med det. Jag kan absolut förstå känslan av att i ett svep bli av med saker som bara är i vägen och tar upp plats men det bär mig ändå emot att helt felfria saker ska malas ner till otjänligt skräp som sen bidrar till att öka sopberget ännu mer.

Glädjande nog så finns det ju ändå många människor som tänker som jag och strävar på med att i sin vardag skapa ett bättre resursanvändande genom olika kanaler. Klädbytardagar för vuxna har genom Naturskyddsföreningen fått en egen dag i april och blir mer och mer populärt för varje år liksom att bytesgrupper på den berömda ansiktsboken blir fler och fler; jätteroligt! Återbruk har nästan blivit en folkrörelse och i skolan arbetar man i textilslöjden med just det specifika ämnesområdet, att kunna göra något nytt av något gammalt. Jag försöker att hela tiden tänka på positiva förändringar som sker istället för att förtvivla inför hur lättvindigt en del nyttjar grovsopor för att slippa åka till Myrorna. Faktiskt blev jag också väldigt glad sist jag besökte Myrorna då jag fick med en folder där butiken adresserade just problemet med sopberget och att man tillsammans med min kommun uppmuntrade till att återanvända, lappa och laga istället för att slänga och köpa nytt. Det tycker jag var ett fint initiativ av min kommun, sen hoppas jag att de tänker leva upp till den attityden på ett högre plan också.

För egen del rensade jag min garderob för en tid sedan och kunde ge min mamma och min syster ett par påsar med kläder att titta igenom. De hittade flera saker de ville använda och resten hamnade på second hand. Som tack fick jag igår en påse av min systers utrensade kläder, massor med fina toppar, tröjor och koftor! Eftersom köpstopp råder för min del var ju det jätteroligt att få lite nytt att ta på sig. Min syster är väldigt mycket yngre än jag själv och har inte alls en Snålmorsattityd till livet, hon lever för mode och kläder och tycker att shopping och garderoben är det bästa som finns. Jag märker ändå att hon börjar bli äldre och tänker mer på konsekvenser av att köpa allt man ser; pengarna försvinner och efter ett tag så är en tröja bara en tröja och inte världens bästa köp. Det finns alltid hopp! :)

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Läs om Blender blast online slot och var du kan spela för riktiga pengar.

    SvaraRadera